Een beurs draaien

Bijna 10 jaar lang heb ik 3 of 4 handelsbeurzen per jaar gedraaid. Niet om zelf iets aan de man te brengen, maar om bedrijven en mensen te begeleiden die dat wel gingen doen. En dan met name voor bedrijven uit ontwikkelingslanden. Bedrijven die weinig tot geen ervaring hadden met zaken doen op de Europese markt. Voor en tijdens de beurs werd er uitvoerig aandacht besteed aan de DO’s en DON’ts met betrekking tot je bedrijf vertegenwoordigen op een beurs. Uren, dagen, heb ik geobserveerd, bijgestuurd, ondersteund, voor een drankje gezorgd en soms ook wel eens vertegenwoordigd als een standhouder even een sanitaire stop moest doen.

Tips
“Wat voor achtergrond je ook hebt, ik raad je aan ook vrouwen de hand schudden.” “Niet met je armen over elkaar op het randje voorop je stand gaan staan, je bent geen waakhond.” “Probeer aan te voelen of ze geïnteresseerd zijn in je product, dwing mensen niet je stand in.” “Je kunt beter niet eten in je stand.” of “Je mag niet eten in je stand. Punt.” “Open vragen stellen zodat ze niet alleen met JA of NEE kunnen antwoorden.” “Nooit! Kan ik u helpen?!” En nog tientallen voorbeelden.

Verantwoordelijkheid
Als standhouder ben JIJ het bedrijf. JIJ vertegenwoordigt in die ene stand van circa 12m2 een bedrijf dat soms uit 20 man bestaat, maar soms ook uit 200 man. JIJ bent in staat de uitstraling van het hele bedrijf te maken of te breken. Wauw. Als je er goed over nadenkt… Wat een verantwoordelijkheid! Je bedrijf kan een stand neerzetten die duizenden euro’s heeft gekost en JIJ kan alle mogelijkheden die voorbij komen teniet doen door de hele tijd met je hoofd in een mobiele telefoon of laptop te zitten, arrogant te zijn, of uitstralen dat je er eigenlijk geen zin in hebt.

De beurs
Bij toeval kwam ik iemand tegen die mij vroeg of ik een paar dagen mee wilde naar een beurs. Hun product vertegenwoordigen. Ze kwamen mensen tekort. “Ja, leuk! Doen we!” En zo stond ik daar in Duitsland 2 dagen een product te vertegenwoordigen. Dat wat ik altijd aan anderen had opgedragen moest ik nu zelf ten uitvoering brengen. En jeminee, dat was best een uitdaging! Voorbijgangers observeren; Kijken ze geïnteresseerd? Lopen ze snel door? Hebben ze haast? Ah, studenten, hoeveel tijd ga ik daar aan besteden? Oh, ik zie dat de mensen daarachter ook willen proeven, maar er staan mensen voor. Schaaltje mee en ernaartoe lopen. Oei, iemand die allemaal technische vragen stelt. “Die vragen kan ik u helaas niet beantwoorden, maar ik roep even mijn collega erbij, die kan u er alles over vertellen.”
Zo liep er ook een dame uit Zimbabwe voorbij. Ze kwam ook even proeven en ik maakte een vriendelijk praatje en was geïnteresseerd in wat ze kwam doen op de beurs. Na het gesprek zei ze: “Ik heb echt een paar vervelende gesprekken gehad hier op de beurs. Men nam mij niet serieus en waarom? Geen idee! Ik heb een eigen bedrijf, zoek naar producten en samenwerkingen, maar ik word behandeld als een kind!” De dame was erg klein, had een vrij kinderlijke stem, maar kwam verder op mij krachtig (en zeker niet onvolwassen) over. Ik gaf haar een aantal tips over waar ze wat kon vinden en welke websites ze zou kunnen raadplegen, ze bedankte me hartelijk en zei: “Ik kom nog een keer langs om te proeven, wat heb jij een heerlijke positieve energie, bedankt!”

Uiterlijk
Dus potentiële klanten en bezoekers worden ook nog steeds beoordeeld op uiterlijk…. Hmmm, dat is een lastige situatie…. Want hoe wordt dan besloten dat iemand niet de moeite waard is om netjes aan te spreken? Kleding? Schoenen? Huidskleur? Vieze handen? De manier van communiceren? Of komt het gewoon door een gevoel dat je bekruipt bij de persoon die voor je staat? Misschien denk je wel dat het een concurrent is! Maar ja, tijdens een beurs zullen ook andere bedrijven hun product willen tonen en misschien wel een beetje (of heel veel) afkijken bij wat jij als bedrijf allemaal bij je hebt en doet. Daar is het een beurs voor. Een vat vol tegenstrijdigheden, maar bovenal een vat vol mogelijkheden!

Hoe dan?
Vriendelijk iedereen te woord staan. Het juiste verhaal hebben. Goed voorbereid en uitgerust zijn. En vooral genieten. Dat straal je uit en dan komen mensen graag naar jouw stand.

Ik heb volop genoten en heb iedereen gastvrij bij onze stand ontvangen. Het is niet moeilijk. Echt niet.

Met groet, uw gastvrijheidsstrijder, Hospitality Chick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *