Hospitality Chick

Dit is hem dan; het logo van de Hospitality Chick. Wat 20 jaar geleden begonnen is met een heel klein zaadje somewhere in the back of my mind is nu een volgroeid plan!

Wat gebeurde er dan 20 jaar geleden? Ik zou bijna beginnen met “Once upon a time….” Eigenlijk kan ik dat ook wel doen… Once upon a time besloten manlief (toen nog vriendlief) en ik na een drukke werkdag om niet zelf te koken, maar dit uit te besteden aan de plaatselijke Italiaan. Toen we binnenkwamen was het rustig, 1 of 2 tafeltjes waren bezet. We werden vriendelijk ontvangen en konden een tafeltje naar believen kiezen. Na enige tijd (zoals dat gaat in een restaurant) hadden we wat lekkers gekozen, met daarbij wat te drinken. Vanaf daar ging het mis… Het duurde echt lang voor we hetgeen we besteld hadden ook daadwerkelijk kregen. Na een hele tijd kwam het dan eindelijk. De gerechten waren lekker, echt, maar elke keer verdween de bediening. Ik kreeg bijna een stijve nek van het kijken waar de beste man was gebleven omdat we toch zeker een half uur al wat te drinken wilden bestellen. Ook de andere gasten keken wat bedremmeld in het rond. Toen de beste man uiteindelijk tevoorschijn kwam hebben we geen drinken meer besteld, ook geen toetje, maar wel om de rekening gevraagd. Deze kregen we dan wel weer snel…

Als me dit vandaag de dag was overkomen had ik zeker gevraagd waarom het zo was gegaan. 20 jaar geleden niet. We zijn weggegaan en zijn er nooit meer teruggekomen. Het restaurant bestaat nog steeds. Als we er langskomen zijn de tafels leeg of er zijn hooguit 2 tafeltjes bezet…..

Vanaf dat moment ben ik, in elk restaurant of gelegenheid waar ik kom, of mee te maken krijg, enorm getriggerd door de gastvrijheidsbeleving, het gevoel van welkom, het gevoel van correct bediend c.q. behandeld worden. De afgelopen jaren heb ik zoveel meegemaakt op dat gebied, ik kan er een boek over schrijven. Maar laat ik eerst beginnen met bloggen en jullie mee te nemen in mijn ervaringen, zowel positief als negatief. Geen zorgen, ik doe niet aan “naming & shaming”. Bij positieve verhalen schroom ik niet te melden om wie of wat het gaat. De niet-positieve verhalen gaan met tips van deze ervaringsdeskundige naar de betreffende gelegenheid, want kent u die tegeltjeswijsheid die u soms nog wel eens ergens op een verschoten plek ziet hangen? “Bent u ontevreden vertel het ons, bent u tevreden, vertel het anderen…” Gaan we doen.

Met groet, uw gastvrijheidsstrijder, Hospitality Chick